(Foto: Grad Beograd) Kritike javnosti i saobraćajnih stručnjaka zbog najavljenog preusmeravanja međugradskih autobusa iz pravca juga na obilaznicu, kao i zbog najavljene zabrane prelaska Gazele, o čemu je eKapija prva pisala i izveštavala, čini se, dale su rezultate. Putnici koji autobusima dolaze iz gradova i opština sa istoka, jugoistoka i juga zemlje neće morati u glavni grad da ulaze preko obilaznice, a prevoznicima iz ovih delova Srbije izgleda da ipak neće biti zabranjeno da na putu do novog
BAS-a prelaze most Gazela. Da ove mere koje su nedeljama nadležni najavljivali u susret otvaranju novog BAS-a neće biti ipak uvedene i sprovedene, da se zaključiti posle obraćanja gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića u toku poslednjeg obilaska gradilišta "centralne autobuske stanice" kako gradska vlast u poslednje vreme naziva novi, nedovršen BAS.
Od jednog se ipak nije odustalo, a to je zabrana korišćenja postojećeg stajališta Autokomanda koje su putnici iz pravca juga decenijama koristili za ulazak u međugradske autobuse i izlazak iz njih. Ali ne samo njega, nego i stajališta Sava centar. Kako je ocenio Šapić, ta i druga stajališta duž motoputa kroz Beograd, nebezbedna su za tako nešto, dodajući da ovi autobusi zato neće moći da se zadržavaju između Autokomande i novog BAS-a.
- Tražili smo da se urade dodatne analize za autobuse koji su stvarali gužve na potezu kada se uđe sa juga i treba da se dođe do ovog mesta, a onda prođe i Gazela, pa su autobusi stajali na Autokomandi, pa na Mostaru, pa kod Sava centra i kod Studentskog grada. Odlučili smo da za sada zadržimo stajalište kod Policije, a onda će međugradskim autobusima biti dozvoljeno da staju na novom stajalištu Jug, tako da neće biti zaustavljanja kod Autokomande i Sava centra, jer su dodatne analize utvrdile da nije problem da ih pustimo da prođu, već je problem ako se zaustave – rekao je Šapić.
Grad će pokušati, kako je naglasio, da obezbedi i namenske pozicije na teritoriji prestonice za međugradske i turističke autobuse, a da oni ne remete saobraćaj i ne ugrožavaju bezbednost putnika dodajući da se intenzivno radi na traženju novih lokacija za izgradnju ovakvih stajališta za međugradske, ekskurzijske i turističke autobuse.
Kada je reč o stajalištu Jug na Autokomandi, Šapić je istakao da se vode pregovori sa BAS-om da oni preuzmu rukovođenje njime i da to ne bude samo stanica već i polazište sa kojeg će kretati autobusi.
– Cilj je da Beograđanima obezbedimo u saobraćaju što manje haosa, koji su značajno stvarali međugradski autobusi zaustavljajući se na mestima gde to nije bilo dozvoljeno i time dovodili u pitanje dnevno funkcionisanje grada. Putnicima će ovim biti omogućena bezbednost i sigurnost, jer su ta stajališta, posebno ono na Autokomandi bila nebezbedna po svim aspektima - smatra Šapić dodajući da će stajalište Jug "biti jedna potpuno nova vrsta usluge i sadržaja koje nudi Beograd, a koju do sada nije imao."
I dalje ostaje da se vidi kako će to funkcionisati u praksi, i kada je reč o dolasku i o polasku autobusa sa juga, jer jasno je da će se skretanjem na novo stajalište Jug (koje će prema poslednjim najavama biti završeno za oko dva do tri meseca) dodatno gubiti vreme.
Kada je reč o novom staničnom kompleksu, Šapić je rekao da bi sa njega autobusi trebalo da počnu da saobraćaju krajem septembra, dodajući da je "stanična zgrada potpuno spremna" (verovatno se misli na maleni aneks između novog BAS-a i železničke stanice na Novom Beogradu, a koja će služiti kao privremeni stanični objekat, jer onaj koji bi to zaista i trebalo da bude trenutno nije odmakao dalje od temelja).
– Mi ćemo ovde imati, pored centralne autobuske stanice, i mesto odakle kreću autobusi koji voze đake na ekskurzije, zatim sportiste čiji klubovi organizuju prevoz, kao i turističke autobuse. Ovde će biti parking gde ćete moći da parkirate i ispratite decu na ekskurzije ili odakle ćete kao turista moći da dođete do svog autobuskog prevoza. Takvih mesta u gradu ima mnogo, "poludivljih", i na tome ćemo posebno raditi – istakao je Šapić.
Privremena stanična zgrada - Na neodređeno (Foto: Grad Beograd)
Prema oceni gradonačelnika, nova autobuska stanica će "zaista biti jedna od najfunkcionalnijih i najboljih u ovom delu Evrope."
- Kada se bude završila velika stanična zgrada koju ćemo početi verovatno u toku jeseni ili zime, uz železničku stanicu koja se ovde nalazi, ovo postaje centar autobuskog saobraćaja ne samo Beograda nego i čitave Srbije – istakao je Šapić.
Dok se stanična zgrada ne završi, putnici će morati da se naviknu na ono što su više od pet godina morali njihovi sapatnici u vidu korisnika železnice u glavnom gradu. Jer, podsetimo, više od pet godina otkako je železnički putnički saobraćaj prebačen sa stare Glavne železničke na Beograd centar, putnici su koristili stanicu koja je i dalje bila u izgradnji i u čijem kompleksu, istini za volju, ni danas nisu završeni baš svi radovi. Za staničnu zgradu u tom "centru" poznatijem kao Prokop, trebalo je skoro pet i po godina otkako je postao glavno železničko čvorište.
Koliko još dugo će "centralna" autobuska u Bloku 42 biti istovremeno i gradilište i putničko polazište i odredište ostaje da se vidi jer se ni blizu ne nazire kada bi stanična zggrada mogla da bude završena i kada bi ta stanica mogla da postane potpuno funkcionalna. Ono što već sada jeste jasno je da korisnicima autobuskog međugradskog prevoza pomenuti "haos" ipak predstoji.
D. A.