Izvor: RTS | Četvrtak, 30.06.2022.| 09:55
Izdvojite članak Odštampajte vest

Italijanska hrana je omiljena u svetu, kako prepoznati pravi proizvod

(Foto: Lukas Gojda/shutterstock.com)
Italijanska hrana je poznata i omiljena u svetu, međutim, na tržištu se mogu naći proizvodi sumnjivog kvaliteta sa naznakom "proizvedeno u Italiji", i nije lako prepoznati pravi italijanski prehrambeni proizvod.

Italian sounding je fenomen koji definiše način putem koga se koriste, na etiketama i ambalažama, imenovanja sa geografskim referencijama, slikama te bojama koji ukazuju da je proizvod iz Italije te i deo tradicije te zemlje kada zapravo uopšte nije tako.

Dovoljno je staviti italijansku zastavu ili reč Italija pa da prevareni kupci pomisle da kupuju autentičan italijanski proizvod.

Tek malim slovima, i ne uvek, na etiketama mogu da se pročitaju rečenice tipa: slično italijanskom, vrsta poput, imitacija, po tradiciji, ili po tipičnom receptu iz Italije.

- Italijanska vina su okarakterisana po razlici koja garantuje kvalitet proizvoda, dakle ako na etiketi pročitate DOC, to znači da se definiše proizvod koji ima kontrolisanu oznaku porekla s obzirom na to da je podvrgnut verifikaciji i kontroli Italijanskog javnog institucionalnog tela i različitih subjekata unutar lanca snabdevanja. DOCG podrazumeva još veću proveru i ograničeniju količinu proizvodnje - kaže šef projekta 'Uživanje u evropskoj kvalitetnoj hrani' Vitorio Emanuele Pizani.

Lažni italijanski proizvodi koje u ovoj zemlji ne poznaju, a u Australiji, Americi, Kanadi i na Balkanu se prodaju kao autentični, daleko su od kvaliteta.

Kupci često bivaju u zabludi da kupuju dobar, kvalitetan proizvod čije je poreklo italijansko kada se zapravo radi o parmezanu koji se proizvodi u ostatku sveta, vinu "Barberi" koje se proizvodi u Rumuniji - a ne regionu Pijemonte, "Kjantiju" iz Kalifornije kao i ostalim proizvodima koji koriste italijanske reči ili one koje su im slične poput "Krešeko" iz Nemačke koji zvuči skoro identično slavnom italijanskom proseko.

- 2021. je u svetu prodato oko 800 miliona boca proseka koji predstavlja tradiciju i jedinstvenu teritoriju sa koje ovo vino dolazi - sa brda na kojima se uzgaja vino na manualni način, što predviđa 800 sati rada godišnje u odnosu na uobičajenih 200 sati na ravnim terenima, bez mašina i uz različitu mikro klimu. Dakle to je ono što je prepoznao Unesko i zaštitio proseko kao svoju baštinu - ističe Dijego Tomasi iz Konzorcijuma zaštite Proseko Superiore.

U poslednjih deset godina je lažni poljoprivredno prehrambeni italijanski proizvod uz iskorišćavanje tzv. italian sounding-a, porastao 70 odsto dostigavši vrednost od 100 milijardi evra, te su danas od tri proizvoda koji se na tržištu plasiraju kao italijanski - dva lažna.

To je posledica međunarodne piraterije koja nepravilno koristi reči, boje, lokacije, slike, imena i recepte koji podsećaju na Italiju za tu "lažnu" hranu koja nema nikakve veze sa nacionalnim proizvodnim sistemom.

Od 2019. godine je obavezno da se na svim etiketama prehrane napiše odakle potiče proizvod i sve što je korišćeno za njegovu proizvodnju, a ukoliko želite pravi italijanski proizvod, ne kupujte sve ono što zvuči "italijanski" već dobro pročitajte etiketu.

Unos komentara je omogućen samo ulogovanim korisnicima.
Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Testiraj besplatno!
Prijavite se na naš dnevni ekonomski bilten koji će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana.
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.
Testiraj besplatno!
Testiraj besplatno!
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima.
Testiraj besplatno!

Ako ste već korisnik, ulogujte se:
Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE
Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE