NavMenu

Svetski lanac snabdevanja puca - Stotine brodova zaglavljeno u američkim lukama

Izvor: Index.hr Ponedeljak, 25.10.2021. 09:32
Komentari
Podeli
Ilustracija (Foto: Pixabay.com/Klaushh)Ilustracija
Zastoj i zakrčenje teretnim brodovima u glavnom kompleksu američkih luka, onom u južnoj Kaliforniji, dostigli su poslednjih dana rekordni nivo. U utorak je tako više od stotinu brodova čekalo da iskrca svoje kontejnere s teretom ispred luka u Los Anđelesu i Long Biču.

Desetine brodova već nedeljama čeka na iskrcavanje u ovim dvema lukama, koje zajedno obrađuju oko 25% ukupnog američkog izvoza i čak 40% ukupnog uvoza. Zakrčenje će se, očekuje se, nastaviti sve do sledeće godine. Samo u vodama ispred Los Anđelesa oko 200.000 kontejnera čeka svoj red na iskrcaj u luku, napunjenih svime, od igračaka i tenisica do kritičnih dijelova za tvorničke strojeve.

S druge strane, u luci se gomilaju prazni kontejneri koji čekaju prevoz nazad u Kinu, ali to je nemoguće dok brodovi prvo ne iskrcaju pune kontejnere.

Američki ekonomisti, proizvođači i maloprodajni giganti upozoravaju da će zastoji u lancu snabdevanja rezultirati ne samo izostankom tradicionalnih božićnih sniženja ove godine nego i potencijalnom nestašicom traženih proizvoda na policama prodavnica.

Drugim rečima, Amerika se pomalo pridružuje Velikoj Britaniji kao zemlja prvog sveta s praznim policama. Sjedinjene Američke Države su već zahvatile rekordne nestašice svakodnevnih proizvoda, od piletine, slanine, sira, kafe i maslinovog ulja, toaletnog papira i pelena do automobila i sirovina poput drveta i plastike. O mikročipovima koji se ugrađuju u mobilne telefone, laptope, ali i automobile, da ne govorimo.

Amerikanci na društvenim mrežama već masovno dele snimke praznih i polupraznih polica.

- U ovom trenutku nestašice su zagarantovane... Već mesecima upozoravamo potrošače da snize svoja očekivanja za sezonu prazničnih kupovina. Činjenica je da je lanac snabdevanja rastegnut do svoje granice, rekao je za Biznis Insider Džonatan Gold, potpredsednik politike lanca snabdevanja u Nacionalnoj federaciji maloprodaje.

- Svi delovi lanca snabdevanja, od kojih je većina izgrađena na principima 'mršavosti' (bez zastoja, što manji viškovi, od vozača kamiona do zaliha u skladištima), nisu bili spremni za ovo povećanje (potražnje s ublažavanjem covid-mera) - objasnio je za Insider Toni Peli, direktor za bezbednost u firmi BSI.

Američki predsednik Džo Bajden obećao je proširenje lučkih kapaciteta, a kalifornijski guverner Gavin Njusom - demokrata, kao i Bajden - izdao je u sredu izvršnu uredbu koja bi trebalo da reši problem nestašice vozača kamiona i prostora u skladištima, zbog koje se teret sporo iskrcava iz brodova, odnosno luka.

Kalifornijski guverner je, naime, ovom uredbom naredio svojim državnim agencijama da pronađu i zakupe državno, savezno i privatno zemljište za kratkoročno skladištenje tereta, kao i rute za kamione na kojima bi privremeno mogli da se izuzmu od ograničenja težine. Takođee proširuje edukaciju i obuku za lučke radnike, vozače i druge u lancu snabdevanja.

- Kalifornijske luke su kritične za našu lokalnu i nacionalnu privredu i država preduzima mere kako bi podržala kretanje robe uprkos globalnim poremećajima. Moja administracija nastaviće da ssarađuje sa saveznim, državnim i industrijskim partnerima na inovativnim rešenjima za suočavanje s neposrednim izazovima, istovremeno dovodeći naše procese distribucije u 21. vek - poručio je guverner Njusom u saopštenju u sredu, prenosi CNN.

Bajden je još prošle nedelje zatražio od uprave luka u Los Anđelesu i Long Biču da pređu na vanredni režim rada od 24 sata dnevno, sedam dana nedeljno. Inače rade pet dana u nedelji i zatvaraju se preko noći. Ipak, pitanje je u kojoj će meri to rešiti problem, s obzirom da neće okončati nedostatak kamiona i vozača za prevoz tereta.

U SAD-u trenutno nedostaje oko 80.000 vozača kamiona, s tendencijom rasta, iako je to ipak manje kritična nestašica nego u Velikoj Britaniji, gde nedostaje i do 120.000 vozača, prvenstveno zbog posledica Bregzita i prepreka za dolazak stranih radnika iz EU.

U SAD-u, ali i u ostatku sveta, sve ozbiljniji zastoji u međunarodnim lancima snabdevanja pre svega su posledica pandemije i kovid-mera, odnosno restrikcija prelaska granica za brodove, kamione, vozove i avione koji prevoze robu, kao i dramatičnog poskupljenja energenata i cene prevoza pojedinog teretnog kontejnera, kao i globalnog nedostatka samih radnika.

Ukupno gotovo 600 brodova ovih dana čeka na iskrcaj odnosno ukrcaj robe pred najvećim svetskim lukama. Samo ispred teretnih luka u Hong Kongu i Šenženu usidreno je gotovo stotinu brodova.

Koliko je pandemija utjecala na globalni pomorski prijevoz, govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u avgustu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja, na čak dva tjedna.

Prosječna globalna cena prijevoza 12-metarskog kontejnera sada je blizu 10.000 USD, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego pre pandemije, pokazuju podaci Frajtosa.

Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Šenženu (1 do 2 dana), potom sledi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana) pa Rotterdam (do šest dana) i Savana (šest do sedam dana), a najgore je u Los Anđelesu/Long Biču (sedam do 12 dana).

Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuehne + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih kompanija na svetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u februaru 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocjenjuje Trefzger.

- Znam da čujete puno o nečemu što se zove lanci snabdevanja i znam koliko je teško nabaviti niz stvari, od tostera preko patika i bicikala do nameštaja za spavaću sobu. S obzirom na to da se približavaju praznici, možda se pitate hoće li pokloni koje planirate da kupit stići na vreme - rekao je Biden iz Bele kuće. I on je sam priznao da je ovo samo "potencijalno rešenje, jer se sva ta roba neće kretati sama.

Dodao je da je pozitivan znak što tri glavna američka prevoznika robe, lanac supermarketa Walmart i službe za dostavu i špediciju FedEx i UPS, planiraju da intenziviraju svoje 24-satne operacije kako bi ubrzali otpremu robe širom zemlje. Target, Home Depot i Samsung takođe su objavili da povećavaju svoj intenzitet rada.

- Ovo se ne zove lanac snabdevanja bez veze. Ako je potrebna savezna podrška, usmeriću sve odgovarajuće mere. Međutim, ako privatni sektor ne pojača napore, prozvaćemo ih i zamoliti ih da deluju, jer naš cilj nije samo da prođemo kroz ovo neposredno usko grlo već i da rešimo dugoročne slabosti u našem transportnom lancu snabdevanja koje je ova pandemija razotkrila - upozorio je Bajden.

Gene Siroka, izvršni direktor luke u Los Anđelesu, rekao je da su postigli određeni napredak u posljednjih nedelju dana: - Imali smo situaciju da 25% celokupnog tereta na vezu stoji ovde 13 dana ili duže, a to je prepolovljeno tokom prošle nedelje.


Ali iako je luka spremna raditi 24 sata dnevno, Siroka kaže da su njeni terminali zatvoreni od 3 do 8 ujutro jer nemaju narudžbina za istovar i preuzimanje tereta u tom razdoblju.

Direktor odnosa s medijima ove luke, Filip Sanfild, upozorio je da su dežurstva u luci beskorisna ako nema vozača kamiona koji će doći i pokupiti teret: - Luka LA-a je sada spremna. Imamo puno radnika na kopnu. Problem su kamiondžije i, što je još važnije, teret koji treba pokupiti. Radimo s uvoznicima, terminalima itd. kako bismo dobili potražnju za to noćno razdoblje.

Na to je upozorio i logistički menadžer firme Dependable Supply Chain Services, Leonard Ariola, za CBS: - Ne možete to uključiti kao prekidač. Morate prebaciti radnu snagu. Mislim da nema dovoljno radne snage u lukama da pokriju sve luke.

Da će se situacija dodatno pogoršati, odnosno da će problemi u lancima snabdevanja "biti još veći pre nego što će se popraviti", predvidela je prošle nedelje i konsultantska kuća Moody's Analytics u svom izveštaju.

- Granične kontrole i ograničenja kretanja, nedostupnost globalne propusnice za vakcine i zaostala potražnja zbog ostajanja potrošača kod kuće zbog pandemije spojili su se i prave veliki problem, zbog kojeg će globalna proizvodnja biti otežana jer se isporuke ne vrše na vreme, troškovi i cene će porasti i zbog toga rast BDP-a u svetu neće biti tako snažan - napisao je Moody's u svom izveštaju, prenosi CNN. I oni su kao verovatno "najslabiju kariku" identifikovali hronični nedostatak vozača kamiona.

U novom izvještaju ove nedelje agencija je konstatovala da "glavobolje u lancu snabdevanja još ne pokazuju znakove jenjavanja".

- Sve se kreće u pogrešnom smeru. Nema svetlih tačaka - rekao je glavni autor izveštaja Met Koliar za CNN. Moody's je upozorio da bi "pesak u zupčanicima" globalne ekonomije mogao da prouzrokuje sporiji rast američke privrede nego što se ranije predviđalo, kao i višu stopu inflacije. Štaviše, industrijska proizvodnja u SAD-u nenadano je pala u septembru za 1,3%, dok su maloprodajne cene u proseku porasle za 5,4%.

Ipak, neki korporativni direktori i tržišni analitičari nisu tako pesimistični. Direktor investicione banke JP Morgan, Džejmi Dimon, smatra da će nevolje u lancu snabdevanja biti daleka uspomena sledeće godine u ovo doba.

Podsetimo, u otvorenom pismu koje su krajem septembra uputili šefovima država koji su prisustvovali Generalnoj skupštini Ujedinjenih nacija, Međunarodna brodska komora (ICS), Međunarodno udruženje vazdušnog saobraćaja (IATA), Međunarodna unija drumskog saobraćaja (IRU) i Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF) upozorile su na "kolaps globalnog saobraćajnog sistema" ako vlade ne obnove slobodu kretanja transportnim radnicima i daju im prioritet za dobijanje vakcina koja je priznala Svetska zdravstvena organizacija (WHO).

- Od početka pandemije kovida-19 pomorska, drumska i vazdušna industrija glasno i jasno pozivaju vlade da osiguraju slobodno kretanje transportnih radnika i ukinu zabrane putovanja i druga ograničenja koja su imala izuzetno štetan uticaj na njihovu dobrobit i bezbednost. Transportni radnici održavaju svet u pokretu i od vitalnog su značaja za slobodno kretanje proizvoda, uključujući vakcine i zaštitnu opremu, ali vlade su ih izneverile i uzimale zdravo za gotovo - stoji u njihovom dramatičnom pismu.
Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.