Kako se gradi jak brend?
Izvor: eKapija
Subota, 11.01.2025.
12:51
Komentari
Ilustracija (Foto: Pexels/Leeloo The First)
Važno je da se pozabavite tim suštinskim pitanjima kako bi vi, vaši zaposleni, saradnici ali i klijenti, odnosno, kupci mogli da vas prepoznaju i bolje razumeju.
Zašto su toliko važne?
Misija i vizija prvenstveno služe da jasno definišemo svrhu i smer u kome idemo. Pomažu nam da kreiramo jedinstven identitet brenda, budemo autentični i izdvojimo se na tržištu. Ta jedinstvena slika je veoma važna i za zaposlene. Kako ne bi svako interpretirao svoj doživljaj kompanije u kojoj radi, definišu se jasna misija i vizija oko kojih se dalje ceo tim okuplja. One su kao kompas koji sve ljude uključene u delovanje i razvoj brenda i poslovanja drže na istom kursu, okupljene oko istog cilja.
Uzmimo kao primer brend Veja čija je misija održiva i etička proizvodnja obuće. Veja menja način proizvodnje patika spajajući društveno odgovorne projekte, organske materijale i ekonomsku pravdu. Njihova vizija je da postanu vodeći brend održive obuće i da svojim primerom inspirišu modne brendove da ih slede.
A kako sve veći segment tržišta koji čini generacija Z ceni autentičnost i svrhu, pridajući veliku važnost društvenoj pravdi, očuvanju životne sredine i mentalnom zdravlju - oni očekuju od brendova i kompanija isto to. Prvi uslov postaje da delimo iste vrednosti, a nakon toga - "šta ja konkrento imam od tog proizvoda ili usluge?".
Sve navedeno vodi ka tome da uz dobro definisanu misiju i postavljenu viziju jasnije, konkretnije i autentičnije komuniciramo sa našom ciljnom grupom, ali i sa zaposlenima koje okupljamo oko iste svrhe i cilja.
Iako se na prvu može delovati trivijalno, definisanje misije i vizije je ozbiljan posao čiji rezultat ne treba da bude skup uredno složenih, apstraktnih pojmova, već nešto zaista realno, opipljivo, što će svima biti blisko i jasno "na prvu". Poetički rečeno - čvrst temelj na kojem stojimo, ideja kojom se vodimo i lice koje pokazujemo.
Dobro, sada kada sve to znamo pitate se - šta dalje?
Prvi korak bio bi da organizujete radionicu sa najužim timom koji vodi poslovanje kako biste zajednički došli do esencije onoga što radite i čemu težite. Ukoliko smatrate da širi tim treba uključiti, fokus grupe sa zaposlenima su takođe korisne.
Preporuka je da angažujete eksternog konsultanta koji će vam pomoći u definisanju misije i vizije. U svakom slučaju, u nastavku ćete pronaći smernice koje će vam pomoći da bolje razumete te pojmove, te da ih i definišete zajedno sa vašim timom.
Kako se određuje misija?
Misija je određena osnovnom funkcijom/zadatkom brenda, odnosno biznisa po kojoj se razlikuje od konkurencije. Određena je ključnim vrednostima kroz razloge postojanja. Ukratko - misija nas usmerava i pokazuje pravac. Daje nam razloge našeg postojanja, zašto radimo baš to što radimo odgovarajući na sledeća pitanja:
- ZAŠTO postojimo?
- ŠTA radimo?
- KOME pomažemo?
- KOJI problem rešavamo?
- KOJA je naša svrha?
Drugim rečima, preporučuje Homepage, zapitajte se: kada izuzmemo profit - zašto postojimo? Koja je naša uloga u društvu? Kakav uticaj želimo da ostavimo?
Putanja za određivanje misije bila bi: kojim biznisom se bavimo → kome on i na koji način služi → čemu težimo → i koji je naš pristup dostizanju ciljeva.
Kako se definiše vizija?
Vizija odgovara na pitanje gde želimo da stignemo, ona je je naš dugoročan, racionalan i emotivan, ali i ambiciozan cilj koji nas motiviše. Kako bismo je definisali vodimo se sledećim pitanjima:
- ČEMU stremimo?
- KAKO vidimo budućnost?
- ŠTA želimo da postignemo?
Vizija je ona koja treba da inspiriše sve oni koji rade na njegovom ispunjenju.
Ključne vrednosti
Verovatno se pitate zašto su ključne vrednosti važne za vaš brend i poslovanje – odgovor je jednostavan. Ključne vrednosti nisu samo deklaracija, već su tu da vas usmere i pomognu da dalje oblikujete svoje poslovne odnose, gradite reputaciju i dugoročno utiču na vaše rezultate jer definišu vaš identitet, oblikuju kulturu i usmeravaju donošenje odluka.
Ukoliko još niste definisali ključne vrednosti, pitanja u nastavku mogu vam pomoći u tome:
- Šta je ono što cenite u životu? Šta je za vas važno?
- Šta se ceni u industriji u kojoj radite, šta vrednuju klijenti, partneri, zaposleni…
Izdvojite po pet vrednosti kao odgovor i onda napravite njihov presek. Vrednosti koje se podudaraju u potpunosti se odnose na vaš bred ili kompaniju. O onim koji su bliski možete dalje diskutovati, a posebno obratite pažnju na to ukoliko se ispostavi da ste naveli neke od vrednosti koje su u suprotnosti.
Tagovi:
brend
kako se gradi jak brend
kako izgraditi brend
kako izgraditi identitet
misija
vizija
kako odrediti misiju
kako odrediti viziju
Komentari
Vaš komentar
Rubrike za dalje čitanje
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.
Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno,
uz konsultacije sa našim ekspertima.