Tanja Vasojević (Foto: Lična arhiva) Tanja Vasojević je preduzetnica i konsultantkinja iz oblasti komunikacija i brendinga, čiji je profesionalni put vođen osnovnom životnom vrednošću - slobodom. Nakon dugogodišnje karijere u korporativnom sektoru, gde je stekla dragoceno iskustvo i prepoznala izazove formalnih sistema, odlučila je da krene sopstvenim putem. Vođena željom da donosi odluke koje u potpunosti oslikavaju njenu viziju i vrednosti, napustila je sigurnost korporacije, zakoračila u svet preduzetništva i pokrenula agenciju Tadaaa Agency.
Danas, Tanja uspešno kombinuje znanja iz različitih sektora, primenjujući ih na tako da stavlja ljudskost i otvorenost u centar poslovne komunikacije. Veruje da je ključ uspeha u jednostavnosti, autentičnosti i dvosmernoj komunikaciji.
Njen profesionalni put oblikovan je osnovnim vrednostima koje neguje - slobodom, otvorenošću i ljudskošću, što je čini inspirativnim sagovornikom i primerom kako se uspeh postiže verom u sopstvene odluke i strašću prema poslu.
Prelazak iz korporativnog sveta u preduzetništvo za našu sagovornicu predstavljao je prirodan korak vođen njenim temeljnim vrednostima.
- Moja najveća životna vrednost je sloboda. Ako osetiš da na jednom mestu gubiš ono što ti je najvažnije, treba li jasniji signal i veći motiv da to mesto napustiš? Korporativni svet ima svoje dobre strane, u njemu sam mnogo naučila, ali kada me ponekad priupitaju za mišljenje kažem da je krajnje vreme da se ozbiljno promeni - počinje Tanja priču za eKapiju.
Kao preduzetnica, ističe da uživa u donošenju odluka koje su u potpunosti njene i preuzimanju odgovornosti za njihove ishode.
- Kao preduzetnica, pre svega, uživam. Uživam u mogućnosti da radim na način na koji smatram da je najbolji i iz toga proizilazi ona prava odgovornost. Sada mogu da vidim kako svaka moja, stvarno moja, odluka direktno utiče na rezultat, kakav god on bio - ističe.
Razlike između malih i velikih
Na pitanje o razlikama u internim komunikacijama između malih i velikih biznisa, sagovornica ističe da su manji timovi često iskreniji i autentičniji.
- Male grupe stvarno poznaju sve svoje članove. Lakše im je da budu iskreni, autentični i da budu ljudi. U takvim timovima, komunikacija je često otvorenija, što omogućava brže rešavanje problema i jačanje međusobnog poverenja - objašnjava ona.
S druge strane, velike kompanije imaju veće resurse, ali često "pate" od formalnosti i sporosti u donošenju odluka.
- Velike kompanije imaju više resursa, često i više znanja, ali potrebno im je više truda da izađu iz svoje formalne prirode i takođe ispolje (korporativnu) ljudskost. One koje to uspeju zaista će biti sjajne. Ono što muči male biznise često je nedostatak resursa za implementaciju ozbiljnijih komunikacionih strategija, dok velike kompanije često pate od preopterećenosti informacijama i sporosti u donošenju odluka. Uspeh internog komuniciranja zavisi od sposobnosti organizacije – bez obzira na veličinu – da stvori kulturu otvorenosti i saradnje - dodaje.
Jednostavne, ali iskrene poruke su najvažnije
Prema njenim rečima, osnova dobre komunikacije je prepoznavanje ljudskosti, kako kod menadžera, tako i kod zaposlenih.
- Ključno je da svako od nas razume da je prvo čovek. Pa tek onda menadžer, ili direktor, ili profesionalac u nekoj oblasti. Ko se ponaša po elementarnim ljudskim principima ne mora da prođe velike edukacije kako bi dobro komunicirao sa zaposlenima, sa kolegama, ili sa nadređenima - navodi.
Veruje da su jednostavne, ali iskrene poruke najvažnije.
- Predlažem svakom preduzetniku i menadžeru da ujutru, s početka radnog dana, sačeka svoje zaposlene i poželi im dobro jutro. Takođe, predlažem da u istoj radnoj nedelji pošalje mejl svakom zaposlenom pojedinačno u kome će biti samo jedna rečenica, upitna rečenica - Kako si?
Suočavanje sa nezadovoljstvom i izazovima
Mnogi preduzetnici i menadžeri često smatraju da su interne komunikacije isključivo zadatak HR sektora ili menadžera. Međutim, Tanja veruje da je komunikacija odgovornost svih zaposlenih.
- Ne bih nikoga ubeđivala u to, Komunikacija je ono što je odvojilo homo sapiensa od ostalih životinjskih vrsta i učinilo ga pobednikom u borbi za opstanak. Čovek ima prirodnu potrebu i želju da komunicira, jer ga to čini delom grupe, a ta grupa je stvarna snaga. Komunikacija postoji jedino ako je dvosmerna. Ne znam da li ste probali da komunicirate sa kamenom, reći ću vam da to teško ide - priča naša sagovornica.
Nezadovoljstvo među zaposlenima često je mnogo dublje nego što se na prvi pogled čini, objašnjava Tanja.
- Nezadovoljstvo je mnogo veće od onoga što izbija na površinu. Čini mi se da zasluge za to nose starije generacije koje su modelovane po principu: Ćuti, šef je to, treba ti posao. Ali to vreme se menja, raduje me što mlađi od mene nisu spremni da trpe ni M od mobinga - navodi.
Postoje samo dva koraka za rešavanje situacije u kojoj vas nipodaštavaju ili manipulišu, ističe Tanja.
- Prvi je da jasno kažete da to nećete trpeti. Drugi je da jasno pokažete da ste sa prethodnim mislili ozbiljno - podvlači naša sagovornica.
Digitalizacija nije promenila suštinu
U poslednjih nekoliko godina, promene u internim komunikacijama odnose se pretežno na tehnička rešenja, poput alata za udaljenu saradnju.
- Suština komunikacije ostala je ista – razumevanje i otvorenost - kaže ona.
Najvredniji trenutak u karijeri i poruka mlađoj sebi
Za nju je najizazovniji, ali i najvredniji trenutak bio odlazak s pozicije direktora.
- Bila je to teška odluka, ali me je naučila koliko je važno slušati sebe i verovati u svoju viziju - ističe.
Kada razmišlja o savetima koje bi dala mlađoj sebi, Tanja priznaje da bi mnoge stvari uradila drugačije.
- Lako je biti naknadno pametan - kaže kroz osmeh i dodaje: - Ali svi imamo sreću da napredujemo i menjamo se, što život čini lepim, a tu mogućnost spasonosnom.
Mlađoj verziji sebe bi, kako kaže, poručila nekoliko važnih lekcija:
- Treba verovati ljudima kada pokažu ko su. Takođe, ne treba biti previše entuzijastičan u preuzimanju prevelike odgovornosti u želji da se doprinese, niti naivan u uverenju da i drugi rade s istim žarom.
Ove naučene lekcije, zaključuje, oblikovale su njen pristup životu i radu u kasnijim fazama karijere.
Ivana Žikić