Razvijena infrastruktura važan je preduslov za efikasan rad svih učesnika u lancu transporta i logistike. Međutim, kompanije koje posluju u ovom segmentu suočavaju se i sa brojnim izazovima i problemima. Kako za eKapiju kaže profesor Saobraćajnog fakulteta, Milorad Kilibarda, logistika poslednjih godina beleži značajan rast.
- Razvijaju se domaće logističke kompanije, dolaze strane, grade se logistički centri i prateća infrastruktura. Međutim, taj intenzivan razvoj uglavnom se primeti u okolini Beograda i većih gradova, dok je veliki deo Srbije još uvek nedovoljno logistički razvijen - kaže profesor Milorad Kilibarda.
Kada je reč o podsistemu transporta, stanje je, kaže profesor Kilibarda, znatno lošije.
- Sem drumskog transporta, koji je dostigao maksimum svog razvoja, drugi vidovi transporta (železnički, vodni i vazdušni) su na vrlo niskom nivou razvijenosti, kada je u pitanju prevoz robe. To je ozbiljna prepreka za efikasnu i ekonomičnu realizaciju međunarodnih i globalnih lanaca snabdevanja. Logistčkim provajderima i špediterskim kompanijama ovakvo stanje transporta značajno otežava i poskupljuje poslovanje u međunarodnoj logistici. Tako na primer, broj kontejnera na tržištu Srbije iz godine u godinu značajno raste, a mi još uvek nemamo ni jedan kompletno izgrađen i razvijen kontejnerski terminal. O drugim tehnologijama intermodalnog transporta da i ne govorimo - ističe naš sagovornik.
Pored slabo razvijenih vidova transporta logisitika se, kaže profesor Kilibarda, suočava sa još jednim značajnim problemom, a to je regulativa.
- Spore i komplikovane granične procedure, trgovinske i netrgovinske barijere prouzrokuju značajne zastoje i gubitke na području transporta i logistike. Za regulative je vezan još jedan problem, a to je distribucija i isporuka robe u većim gradovima. Trenutno smo svedoci velike zabrinutosti trgovinskih lanaca, distributera i logističkih kompanija, zbog uredbe o vremenu snadevanja gradskih zona u Beogradu. Sve ovo govori da razvoj logistike prate značajna ograničenja i problemi, ali se ipak beleži intenzivan rast ove industrije. U narednim godinama, realno je očekivati da taj rast bude još veći.
Profesor Kilibarda kaže da najveći izazovi za transportne i logističke kompanije dolaze sa tržišta.
- Nove strategije proizvodnje i prodaje bez zaliha pred logistiku i lance snabdevanja postavljaju izuzetno oštre zahteve. Od logistike se očekuje da realizuje sve manje i češće isporuke, sa vrlo kratkim i strogim rokovima i velikim "penalima". Često je to sve potrebno realizovati u prostorno razuđenim logističkim mrežama, a uz što manje troškove. Internet prodaja i digitalizacija poslovanja dodatno "vrše pritisak na logistiku". Nedovoljno razvijena logistička infrastruktura, neusklađena regulativa, nerazvijeni pojedini vidovi transporta i druga ograničenja ozbiljno otežavaju efikasnu realizaciju ovako postavljenih logističkih zahteva, procesa i lanaca snabdevanja - ističe.