Izdvojite članak Odštampajte vest
Izdvojite članakIzdvojite članak Izdvojite članakIzdvojite članak Izdvojite članakIzdvojite članak Izdvojite članakIzdvojite članak Izdvojite članakIzdvojite članak

Pravo je vreme da se iskoriste šanse koje pruža digitalna ekonomija - Internet trgovina prilika za mikro, mala i srednja preduzeća

(Foto: Rido/shutterstock.com)
Nikada nije bilo bolje vreme da se iskoriste šanse koje pruža digitalna ekonomija, smatraju stručnjaci. Da bi kompanije opstale i živele u savremenom svetu moraju biti svesne značaja procesa digitalne transformacije i primene novih tehnologija u poslovanju.

- Digitalno doba donosi transformaciju svega: prirode tržišta i proizvoda, načina proizvodnje, načina dostave i plaćanja, nivoa kapitala potrebnog za globalno poslovanje, kao i potreba za ljudskim kapitalom. Ono takođe unapređuje produktivnost i izlaže kompanije novim idejama, tehnologijama, novim modelima upravljanja i poslovanja i kreira nove kanale za pristup tržištu. I sve ovo uz relativno male troškove. Od ključnog značaja je da veći broj firmi u Srbiji unapredi digitalne veštine svojih zaposlenih i uloži u tehnologiju koja je potrebna da bi držali korak sa digitalnom transformacijom - kaže za ekapiju Aleksandar Zarić, direktor tima za unapređenje poslovnog okruženja u USAID. Zarić je na Webiz edukaciji koja je održana prošle nedelje u Nišu bio učesnik panela pod nazivom "Šta sve može preduzetnik u digitalnom svetu".

Kako je istakao za naš portal, jedna od oblasti koja stvara izuzetne šanse i prilike za rast i izvoz, najpre mikro, malih i srednjih preduzeća jeste internet trgovina.

- Korišćenjem globalnih platformi za e-trgovinu i plaćanje za povezivanje sa desetinama miliona internet kupaca, velika je verovatnoća da će se internet prodavci baviti izvozom, i to na više tržišta, i da će najveći deo svojih prihoda ostvariti iz izvoza, za razliku od tradicionalnih, fizičkih prodavnica od kojih se samo veoma mali broj bavi izvozom i to obično samo na jedno ili dva tržišta - kaže Zarić.

U cilju unapređenja trgovine, a naročite e-trgovine, u Srbiji su u julu ove godine usvojeni novi Zakon o trgovini i izmene Zakona o elektronskoj trgovini. Značajan impuls razvoju ove oblasti jeste i projekat "Jačanje elektronske trgovine u Republici Srbiji" koji USAID sprovodi u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija, kao i poslovnim sektorom udruženim u E-Commerce Asocijaciju Srbije.

Aleksandar Zarić
Aleksandar Zarić
- Kroz brojne aktivnosti pomogli smo unapređenje propisa. Nove pogodnosti uključuju zakonsko uvođenje i uređenje elektronske prodavnice, elektronske platforme, mogućnosti isticanja cene u stranoj valuti, dropshiping modela u Zakon o trgovini, kao i izmene Zakona o elektronskoj trgovini. Sada se okrećemo primeni i poslovnom ambijentu. Naša istraživanja pokazuju da su prioriteti podizanje svesti, znanja, veština, i poverenja u elektronsku trgovinu - ističe sagovornik eKapije.

Svega 12% kompanija ima elektronsku prodavnicu

Prema njegovim rečima, preduzetnici u Srbiji postaju sve svesniji novih mogućnosti koje im pružaju digitalne tehnologije. Ipak, kako kaže, i dalje postoji značajan prostor za dodatni rast znanja i veština neophodnih za poslovanje u digitalnoj eri, kao i primenu tih znanja u samom poslovanju.

USAID Projekat saradnja za ekonomski razvoj sprovodi "Anketu 1000 preduzeća", koja je pokazala da su kompanije u Srbiji u velikom broju svesne značaja e-trgovine. Naime, 71% kompanija saglasno je da će značaj e-trgovine kao kanala poslovanja jako porasti na globalnom nivou u narednom periodu, a njih 58% veruje da će se to isto dogoditi i kada je u pitanju Srbija. Iako 66% kompanija ima svoju internet stranu, samo 12% ima elektronsku prodavnicu a još manje ih nudi opciju plaćanja preko interneta (8%). Čak 81% kompanija koje nemaju elektronsku prodavnicu nisu nikad razmišljale o tome da je uvedu.

- Kako su pokazali rezultati ankete, subjekti koji imaju internet stranu i/ili elektronsku prodavnicu imaju mnogo bolje poslovne performanse. Poslovni i finansijski rezultati (kao što su ukupni prihodi i neto dobit) su mnogo bolji kod privrednih subjekata koji su prisutni na internetu. Najveći rast postižu firme sa elektronskom prodavnicom, čak bez obzira na to da li osvajaju strana tržišta - navodi Aleksandar Zarić.

Uprkos tome što možemo reći da je digitalna transformacija jedna od gorućih tema u poslednjih nekoliko godina, u Srbiji i dalje postoji veliki broj preduzeća koja ne koriste napredne digitalne tehnologije. Kako je pokazala anketa USAID-a, stepen digitalizacije privrede varira u zavisnosti od sektora, a naročito velika razlika postoji između tehnološki visoko razvijenih i tradicionalnijih oblasti, kao i između regiona. Takođe, postoje velike razlike između velikih kompanija i MMSP.

- Anketa je pokazala da srednja i velika preduzeća imaju mnogo veće zahteve u pogledu digitalnih veština zaposlenih upoređenju sa mikro i malim preduzećima. Veće kompanije daju mnogo veći značaj naprednim i specijalizovanim digitalnim veštinama nego što to čine mikro i male kompanije. Postoje i regionalne razlike. Digitalne veštine su potrebne većem procentu privrednih subjekata iz Beograda, južne i istočne Srbije nego subjektima iz Vojvodine, Šumadije i zapadne Srbije - kaže naš sagovornik.

(Foto: Panchenko Vladimir/shutterstock.com)

Neophodna edukacija trgovaca i potrošača

Sledeći korak kada je reč o razvoju i unapređenju internet kupoprodaje jeste usvajanje sveobuhvatnog Programa za razvoj elektronske trgovine u Republici Srbiji za period 2019-2020. godina sa Akcionim planom. Tada će, ističe naš sagovornik, biti pokrivene sve oblasti ekosistema e-trgovine.

- Kada je reč o privredi, USAID Projekat saradnje za ekonomski razvoj će podržati i edukacije elektronskih trgovaca, ali i raditi na približavanju elektronske trgovine delu poslovne zajednice koji se njome još uvek ne bavi. Na strani potrošača svi zajedno radićemo na edukaciji kupaca i potencijalnih online kupaca, kako bi mogli da uživaju u ključnim prednostima koje elektronska trgovina donosi, kao što su ušteda vremena, laka komparacija različitih ponuda, veći izbor, ugodnija i često dosta povoljnija kupovina.

Fokus će biti i na jačanju kapaciteta inspekcijskih organa nadležnih za sprovođenje inspekcijskog nadzora u oblasti elektronske trgovine.

- Prema istraživanju koje je sproveo USAID Projekat saradnje za ekonomski razvoj, unapređenje i ojačanje kapaciteta inspekcijskih organa nadležnih za sprovođenje inspekcijskog nadzora u oblasti elektronske trgovine, prvenstveno tržišne inspekcije, kao i unapređenje borbe protiv sive ekonomije, najvažnije su teme za privredu - rekao je Aleksandar Zarić za eKapiju.

Kada govorimo o internet trgovini, ne možemo preskočiti i pitanje bezbednosti. Tako je predsednica E-commerce asocijacije Srbije Zorana Milidrag nedavno za eKapiju rekla da je e-trgovina u Srbiji sigurna ukoliko se roba kupuje od proverenih trgovaca.

- Tu ne mislim samo na one koji imaju ritejl objekte pa su vam poznati, postoje i drugi načini na koje možete da proverite da li je prodavnica sigurna. Uvek proverite da li i na koji način možete da vratite robu, da li postoji adresa, telefon. Postoje načini da vidite da li je neka internet prodavnica prava ili nije. Kao što ne biste kupovali u ritejlu u nekom stanu u mraku, iza nekog ćoška, nego kupujete u legalnim prodavnicama, tako isto ukoliko kupujete u legalnim internet prodavnicama nema potrebe da brinete - istakla je Milidrag.

Izdvojite članakIzdvojite članak Izdvojite članakIzdvojite članak Izdvojite članakIzdvojite članak Izdvojite članakIzdvojite članak Izdvojite članakIzdvojite članak