NavMenu

Branimir Muidža, generalni direktor Fabrike cementa Kakanj - Dobrom lideru je najvažnije da se tim može osloniti na njega

Izvor: eKapija Sreda, 23.06.2021. 10:34
Komentari
Podeli
(Foto: Tvornica cementa Kakanj)
Branimir Muidža je generalni direktor Fabrike cementa Kakanj i generalni direktor HeidelbergCement grupacije u BiH i Hrvatskoj, koji od 2000. godine radi na različitim rukovodećim funkcijama u okviru ove grupacije.

Njegova impresivna biografija počinje već po završetku formalnog obrazovanja nakon čega se nižu poslovni uspesi i karijera vredna poštovanja.

Pre nego što se priključio HeidelbergCementu, Muidža je tri godine radio kao broker i analitičar za hrvatske Flacius Vrijednosnice, a takođe je vodio Financije i Računovodstvo u Hrvatskoj.

Predsednik je Veća stranih investitora u BiH od 2011. godine, član Upravnog odbora Udruženja za unapređenje nemačko-bosanskohercegovačkih privrednih odnosa i predsednik Poslovnog saveta Ekonomskog fakulteta u Sarajevu.

Muidža je izabran pet puta za menadžera godine u BiH, a 2012. za menadžera decenije za BiH i jugoistočnu Evropu. U novembru 2012. godine Internacionalna liga humanista dodelila je Muidži Zlatnu povelju Internacionalni humanista decenije.

Sa jedankom energijom i entuzijazmom i danas obavlja sve svoje funkcije, insistirajući na kvalitetu bez kompromisa, stalnom unapređenju i edukaciji i oslanjajući se na verni tim ljudi.

O njegovom pogledu na liderstvo, povezanosti međusobnih odnosa sa uspehom kompanije, koracima koji vode do dugovečnosti poslovanja saznajte u redovima koji slede.


Šta se sve za proteklih 21 godinu, od kada je privatizovana Fabrika cementa Kakanj, promenilo na našem i regionalnom tržištu? Da li ste i Vi morali da se menjate?

Od privatizacije do danas uložili smo skoro više od 200 mil KM (100 mil EUR) kako bi ova fabrika danas bila u rangu sa najboljim i najnaprednijim evropskim proizvođačima cementa, kako u pogledu kvaliteta, tako i u pogledu zaštite okoline, zaštite na radu, organizacije rada, i svega onoga što se danas zove održivi razvoj.

Kroz intenzivne investicije i preobražaje pripremili smo naše pogone i naše zaposlene za prilagođavanje svim promenama na tržištu. Tržište cementa u BiH i regionu danas je slobodno tržište gde imamo veći broj proizvođača koji se ravnopravno bore za svakog kupca. Pre svega, došlo je do diverzifikacije proizvoda što govori o rastu i sazrevanju tržišta, te sve većoj informiranosti i edukaciji kupaca koji danas žele da koriste specijaliziovane materijale za posebne vrste gradnje.

Za razliku od nekadašnja dva tipa cementa koja su se proizvodila u većini cementara, danas plasiramo mnogo više vrsta cementa kako bismo zadovoljili potrebe naših kupaca. Dakle, pored intenzivne transformacije u smislu investiranja u nove tehnologije i novu opremu, Fabrika cementa Kakanj predano je radila i na prelasku na tržišno orijentisano poslovanje kako bi se u potpunosti prilagodila novim zahtevima tržišta i kupaca. Ono na čemu smo isto tako radili jeste vertikalna integracija, tako da danas imamo svoje betonare koje od našeg visokokvalitetnog cementa prave vrhunske marke betona.

Danas je Fabrika cementa Kakanj primer uspešne moderne kompanije koja u potpunosti radi na principima održivog razvoja što podrazumeva kontinuirano ulaganje kao u poslovanje, tako i u razvoj zaposlenih i lokalne zajednice. Živimo u doba najintenzivnijih tehnoloških promena ikad, i na tržištu će opstati kompanije koje se na vreme i na adekvatan način menjaju i prilagođavaju.


Šta je Vaša formula uspeha za dugo i uspešno poslovanje u BiH i regionu?

Dugoročna vizija uz kratkoročno detaljno planiranje i budžetiranje je ono što uvek ističem kao ključ uspešnog poslovanja uz permanentnu edukaciju svih zaposlenih i insistiranje na kvalitetu bez kompromisa. Morate imati viziju budućnosti i prema tome oblikovati razvoj poslovanja, a u isto vreme pomno pratiti sve promene u okruženju koje bi mogle uticati na rad i poslovanje.

Sve to zahteva i kontinuirano, intenzivno strateško investiranje kako bi proizvodni procesi uvek bili usklađeni sa najboljim dostupnim tehnologijama. Danas to podrazumeva i digitalnu transformaciju koja nam pruža nove načine komunikacije i organizacije rada. Dakle, veoma je važno pratiti sve svetske trendove i na vreme ulagati u razvoj novih tehnologija i novih kompetencija.

Osim toga, mi smo kompanija koja pravi materijal od kojeg se gradi naše društvo, naši putevi, infrastruktura, tuneli, mostovi, aerodromi, zgrade i domovi, tako da je naša odgovornost zaista ogromna. Mi smo toga svesni i dajemo sve od sebe da napravimo proizvode vrhunskog kvaliteta na koje se svako može osloniti.


Na koji način donosite poslovne odluke, ko vam je najbolji savetnik?

Poslovne odluke nastojim uvek da donosim timski, jer samo ukoliko svaku situaciju i svaki potez možemo sagledati iz svih uglova onda možemo doneti pravu odluku u pravo vreme. Imam puno poverenje u ljude s kojima radim već zaista dugi niz godina, i mogu reći da sam okružen veoma stručnim i vrednim saradnicima s kojima radim na organizaciji svih obaveza, a dobra organizacija je zapravo ono što stoji iza svih naših uspeha. Takođe, moram istaći da imamo i veliku podršku stručnjaka HeidelbergCement Grupacije na svim nivoima, naročito na poljima proizvodnje, zaštite na radu, zaštite okoline i organizacije rada, što nam značajno olakšava prilagođavanje svim novonastalim situacijama. Naravno, ponekad se u poslu i životu jednostavno morate osloniti na intuiciju i osećaj, a to su uglavnom najkompleksnije i važne odluke.


Na poziciju direktora ste došli kao mlad čovek. Da li je bilo poslovnih izazova za koje ste svojevremeno mislili da im niste dorasli?

Moram priznati da se nisam nikad plašio odgovornosti i donošenja najtežih odluka. Radije da je takva odluka u mojim rukama nego da zavisim od nekog drugog. Naravno da je bilo raznih situacija kada sam bio u dilemi kako da postupim i šta da uradim.

Tačno je da sam jako mlad došao na rukovodeću poziciju, ali cement je nešto što me prati od samog detinjstva, jer sam odrastao pored cementare u Puli gde je radio moj otac. U međuvremenu sam veoma zavoleo ovaj posao, jer svaki dan imam priliku da uradim nešto novo, nešto bolje, nešto na svoj način unaprediti, uticati na razvoj, videti i golim okom rezultate svog rada i rada svih kolega, a cement je materijal od kojeg je sazdan moderni svet.

Još od 1999. godine postajem član prestižne porodice HeidelbergCement, a nakon privatizacije Fabrike cementa Kakanj, čelnici HeidelbergCementa su mi predložili da budem deo menadžment tima kroz tranziciju koja se intenzivno odvijala kroz mnogobrojne investicije u Bosni i Hercegovini.

Tu sam u veoma kratkom roku pokazao svoju ogromnu želju, volju i posvećenost da kakanjsku cementaru sa svojim sjajnim timom preobrazim u evropsku cementaru koju ćemo svi s ponosom spominjati. Mislim da sam svojim radom, zalaganjem, pristupom i merljivim rezultatima, stekao poverenje ne samo čelnih ljudi HeidelbergCementa, nego što je najvažnije i ljudi koji su već decenijama radili u kakanjskoj cementari, kao i lokalne zajednice. Povezanost sa stručnim i vrednim ljudima i njihovo poverenje dali su mi dodatnu hrabrost i samopouzdanje da se suočim sa svim izazovima. Kad god sam imao bilo kakvu težu dilemu ili sumnju uvek sam imao s kim da se posavetujem i na koga da se oslonim, i zahvalan sam svim svojim koleginicama i kolegama bez kojih danas ne bih bio ono što jesam.


Šta je prema Vašem mišljenju ključno za etiketu dobrog lidera i menadžera?

Pre svega, dobar lider treba biti dobar uzor svojim kolegama i zaposlenima kada se radi o posvećenosti misiji i viziji kompanije, te slušati šta mu govore njegovi ljudi. Ključno je graditi otvorenu komunikaciju baziranu na poverenju unutar organizacije te kod ljudi razvijati potencijale, jer smatram da koncept celoživotnog učenja donosi mnogobrojne dobrobiti svim zaposlenima, a pre svega im pruža zadovoljstvo i samopouzdanje.

Dobar lider i dobar menadžer zna da se može osloniti na svoje ljude, da im u potpunosti može prepustiti da vode svoje segmente organizacije. Ipak, ono što smatram da je najvažnije za dobrog lidera jeste da se njegovi ljudi mogu osloniti na njega znajući da je osoba od poverenja i da će im uvek pružiti bezuslovnu podršku, pravovremene i dobre povratne informacije i liderstvo koje se oslanja na vođenje vlastitim primerom.


Kojim poslovima i projektima Fabrike cementa Kakanj se najviše ponosite?

Ponosan sam što smo pioniri na mnogim poljima, naročito na polju održivog razvoja. Prvi smo u BiH počeli sa korišćenjem alternativnih odnosno zamenskih goriva kojima maksimalno smanjujemo uticaj na okolinu i klimatske promene. Veoma mi je drago da smo pozitivan primer drugim kompanijama i što im pružamo putokaz i ohrabrenje da se vrlo odgovornim upravljanjem i ulaganjima može postići uspeh u poslovanju kroz održivi razvoj. Svoju misiju i ciljeve shvatamo ozbiljno i odgovorno i svaki naš zaposleni svakodnevno radi na njihovom ispunjenju. Naš rad i naši proizvodi osnova su za svaku poru života, a za njihovu proizvodnju neophodni su značajni resursi koje nastojimo da upotrebimo na najbolji mogući način.


Svi projekti kroz koje sam zajedno prošao sa našim ljudima su mi važni i duboko urezani u sećanje. Mnogo je truda uloženo u svaki deo proizvodnog procesa i poslovanja da bi Fabrika cementa Kakanj bila danas ponos svih nas koji tu radimo. Posebno mi je u sećanju ostao urezan prvi veliki projekat vredan 12 mil EUR, a na kojem smo radili 24 meseca kako bismo permanentno rešili problem emisija prašine. Stari elektro-filter zamenjen je novim vrećastim otprašivačem čija je efikasnost otprašivanja značajno bolja. Dovoljno govori činjenica da su emisije prašine smanjene za preko 99%. Tako je počela transformacija naše proizvodnje i našeg poslovanja u kompaniju koja je danas lider održivog razvoja u BiH i regionu.

(Foto: Tvornica cementa Kakanj)
(Branimir Muidža je na rukovodećim pozicijama od 2000. godine)

Šta prema Vašem mišljenju čini jednu firmu uspešnom?

Uvek ponavljam da su ljudi temelj uspešnosti svake firme, jer ljudi oblikuju kompaniju. Svi imaju sličnu opremu i ostale resurse, ali ono što čini presudnu razliku su dobri i dobro vođeni ljudi. Svakodnevna izgradnja stručnosti i zadovoljstva zaposlenih ključni je faktor napretka svake kompanije. Zato je veoma važno ulagati u zaposlene i razvoj njihovih veština. Osim izgradnje stručnosti, veoma je važno da budemo motivisani da radimo svoj posao, a to podrazumeva pre svega dobro radno okruženje u kojem svaki zaposleni ima mogućnost da izrazi svoje mišljenje, predloge i kritike. Na ovaj način stvaramo atmosferu poverenja, uključenosti i prosperiteta.

Uvažavanje i poštovanje na radnom mestu ključni je faktor uspešne organizacije rada. Prilagođavanje i inovacija postaju sve važniji i što je kompanija sposobnija da se prilagođava promenama i da ih predvodi, to će biti uspešnija i konkurentnija.

Svaki kilogram cementa i kubik betona koji kupe naši kupci, njihovo poverenje u naše proizvode i naš rad nama je ogromno priznanje za naše napore i najbolja nagrada za sve što i kako radimo.


Koji su planovi kompanije za naredni period?

Ukratko: želimo biti zeleniji, želimo biti digitalniji, želimo biti efikasniji, želimo biti veći i još uspešniji.

Nastavljamo sa našim razvojem zasnovanim na principima održivosti što znači da su nam svi naši članovi podjednako i ravnopravno u vrhu prioriteta. Naša poslovna strategija u potpunosti se naslanja na UN Ciljeve održivog razvoja do 2030. godine, tako da imamo jasno definisane ciljeve daljeg unapređenja rada i poslovanja na principima održivosti.

Neprikosnoveni kvalitet naših proizvoda uvek je na prvom mestu, jer mi pravimo materijal od kojeg se gradi budućnost. Projekti na kojima rade naši kupci su usmereni na budućnost tako da su njihove potrebe na prvom mestu. Naši materijali su od osnovnog značaja za poboljšanje standarda življenja, jer se od njih grade domovi, ceste, tuneli, putevi, škole, sve ono što je najvažnije u našim životima. Pravimo najbolji cement i beton za najvažnije temelje i objekte naše budućnosti.

Naša proizvodnja i proizvodi temelje se na principima održivog razvoja što znači da ćemo i u narednom periodu raditi na novim proizvodima i uslugama kojima doprinosimo smanjenju CO2 emisija. Takav pristup podrazumeva još veću upotrebu alternativnih sirovinskih materijala kao i alternativnih goriva.

Sigurnost na radu takođe je naš stalni prioritet, a u ovoj godini nameravamo kroz dodatne obuke još više da jačamao svesnost o važnosti očuvanja zdravlja i sigurnih praksi rada, jer naši radnici su temelj naše uspešnosti. Projekat digitalne transformacije koji smo započeli pre dve godine nastavljamo još većim intenzitetom. U prvom talasu smo napravili jaku infrastrukturu za unapređenje interne komunikacije što nam je i omogućilo da ovu pandemiju dočekamo zaista spremni.

Nastavljamo sa intenzivnim obrazovanjem naših ljudi na svim poljima digitalne transformacije, a tokom ove godine radićemo i na uvođenju dodatnih mogućnosti i alata za naše kupce kojima ćemo još više unaprediti, olakšati i ubrzati poslovne procese. Sigurno je i to da se želimo razvijati i rasti, pa ćemo u tom kontekstu sagledati i mogućnosti dodatne ekspanzije u regionu.
Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.