Zvezda među turističkim servisima i velika šansa za zaradu - Na najpopularnijoj svetskoj berzi privatnog smeštaja više hiljada ponuda iz Srbije
Računica je jasna. Mesečnim iznajmljivanjem stana, vlasnik može da zaradi u prosleku 200 do 400 EUR, u zavisnosti od lokacije i kvadrature. Iznajmljivanjem stana turistima, može dobiti od 50 do 100 EUR za noć. Što bi značilo - 1.500 do 3.000 EUR mesečno. Naravno, u idealnim uslovima i uz veći rad.
Na jednom od najpopularnijih sajtova za turiste Airbnb.com (Air, Bed & Breakfast) sve je više ponuda iz Srbije. Američka internet stranica nudi isključivo privatni smeštaj u kući, stanu, sobi, na brodu, ili na nešto nekonvencionalnijim mestima poput kućice na drvetu ili igloa. U ponudi imaju smeštaj u 34.000 gradova i 190 zemalja.
Sve je krenulo od ideje da se u toku godišnjeg odmora ili nekog dužeg puta iznajmi stan u kome se živi. Nekolicina osnivača i dalje iznajmljuje svoj stan kada otputuje, ali je sajt prerastao u javni servis privatnog smeštaja u svetu - jeftiniji od hotela, a komforniji od hostela.
Na sajtu Airbnb.com sada je više hiljada ponuda u Srbiji. Najviše ih ima u Beogradu i Novom Sadu, a smeštaj nude i u Užicu, na Zlatiboru…
Jovana Mitrović iz Beograda već nekoliko godina izdaje kuću preko sajta Airbnb.com.
- Registracija je besplatna, unose se svi lični podaci i daju se podaci bankovnog računa preko koga se vrše plaćanja. Najbolje prolazi smeštaj u centru. Većina stranaca hoće da je blizu znamenitosti, da ne moraju da se "cimaju", pa i po cenu da plate malo više. U poslednje vreme je konkurencija sve veća, jer sve više ljudi nudi smeštaj na ovaj način.
Govoreći o cenama, naša sagovornica napominje da one variraju od 10 EUR po osobi za sobu, do 700 EUR po danu za celu kuću.
- Postoji opcija da iznajmljuješ krevet, sobu ili ceo stan/kuću...Tako da cene mogu biti različite - sa ili bez depozita, po stanu ili po osobi...
- Zbog toga smeštaj sadrži osnovne stvari koje su zakupcu potrebne "za prvu ruku". Fora je da se osećaš kao da si došla kod nekog u goste, a ne u sterilan hotel gde nemaš ni mašinu za veš, ni deterdžent za sudove, ni kafu, sećer itd. Znači - barem ono najosnovnije što i ti uvek imaš u kući – objašnjava naša sagovornica i dodaje da sad taj sajt "zloupotrebljavaju" i hosteli, pa se i oni mogu naći u ponudi, što malo izlazi iz okvira prvobitne ideje.
Motivi za iznajmljivanje smeštaja preko ovakvih sajtova su različiti. Od dodatnog džeparca, dobre zarade, do druženja.
- Upoznaješ razne ljude iz celog sveta, pa ukoliko želiš i imaš vremena da se družiš sa njima, možeš da naučiš mnogo o drugim kulturama i pogledima na svet.
Uspeh "Airbnb"-a se ogleda i u tome što je stranica poput društvene mreže, ljudi ostavljaju poruke i preporuke, registrovani članovi imaju pregled svojih rezervacija, a oni koji iznajmljuju stanove daju ocene gostima kako bi ih tako preporučili ostalim iznajmljivačima ukazali na to kakav je ko bio gost.
Brz, pregledan i siguran
Preko "Airbnb"-a se smeštaj može naći u gotovo celom svetu, a njegova prednost je ta što je brz, pregledan, jednostavan i siguran.
Gost smeštaj plaća "Airbnb"-u, koji zadržava novac do trenutka kad se gost pojavi. U tom slučaju, vlasnik je osiguran ako gost otkaže, a gost je osiguran u slučaju da smeštaj nije onakav kako je opisan na stranici. Ako se gost ne pojavi, novac će svejedno biti skinut s njegovog računa, a pravo povrata ima jedino ako otkaže na vreme i to uz naknadu. Iznajmljivači su takođe osigurani i depozitom koji "Airbnb" zadržava 48 sati nakon odlaska gosta, u slučaju da je nešto pokvareno ili slomljeno.
Problem koji može da se javi je uništavanje i krađa stvari, a poznavaoci ovog posla predlažu kako da se to svede na minimalnu meru.
Pomoć poplavljenima
U toku velikih majskih poplava "Airbnb" je otvorio posebnu stranicu za pomoć u nalaženju smeštaja ugroženima u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj.
Na posebnoj stranici pod nazivom "Urgent Serbia, Bosnia, Croatia Accomodation" nalazila se ponuda smeštaja, a zainteresovani su se mogli odlučiti za dve opcije: tražim smeštaj ili nudim smeštaj besplatno.
Ideja vredna 10 mlrd USD
Dvojica prijatelja, Brajan Česki (Brian Chesky) i Džo Gebi (Joe Gebbia) su 2008. godine došli na ideju da osnuju turistički servis, kako bi ljudima olakšali pronalazak smeštaja, u bilo kojoj zemlji sveta da se nalaze. Nisu ni slutili da će jednog dana njihova kompanija vredeti 10 mlrd USD.
Na početku Česki i Gebi nisu imali očekivane rezultate, pa su razmišljali da odustanu od svega. Ali malo po malo, sajt je postajao sve popularniji i ubrzo im se priključio i Nejtan Blečarzik (Nathan Blecharczyk), pa je kompanija polako počela da napreduje.
Njihov projekt je lagano postajao sve popularniji i do 2012. godine imali su više od pet miliona bukiranih noćenja.
Pre dve godine ruski "DST Global" i još nekoliko investicionih fondova uložili su čak 112 mil USD u tu kompaniju iz San Franciscka, nakon čega je usledio još brzi rast.
Prema nedavno objavljenim informacijama, kompanija "Airbnb" vredi 10 mlrd USD, a njeni osnivači su na listi najmlađih svetskih milijardera.
M.K.