NavMenu

Marina Milović, vlasnica i direktorka firme "Maja promet" - Izvoz meda može biti još veći

Izvor: Ekonometar Sreda, 22.05.2013. 12:20
Komentari
Podeli

Marina MilovićMarina Milović

Bitno je držati korak sa potrebama kupaca i potrošača, obezbediti kvalitet i proizvoda i usluga, stalno se informisati, uspostavljati kontakte, ali i nuditi kreativna rešenja za prevazilaženje tekućih problema i donositi racionalne odluke koje su brzo sprovodive...

To je moto rada i uspeha firme "Maja promet" iz Beograda, čija je vlasnica i direktorka mlada žena (29), Marina Milović. Studirala je i diplomirala ekonomiju 2007. godine na čuvenom milanskom univerzitetu Bokoni (odlično govori italijanski i engleski jezik). Ističe da je želela da se bavi menadžmentom u kulturi naše zemlje, ali kako je "preduzetnik u duši" vrlo brzo se uklopila u poslove svog pokojnog oca Dušana, koji je firmu osnovao još 1991. godine.

Majka Dragana ima sopstvenu firmu za proizvodnju sredstava za depilaciju, tako da "Maja promet" praktično vode Marina i njen brat Marko.

– Ja sam rođena preduzetnica i uvek imam viziju kako da ostvarim sve posta vljene ciljeve. Tražim da zaposleni budu dinamični i kreativni, da poslove ne odlažu već da ih što brže završavaju, mada mnogi naši ljudi, nažalost, još nisu stekli takve navike – ističe Marina Milović u razgovoru za "Ekonometar", neposredno pred put u Maroko, gde će pregovarati o izvozu meda u ovu afričku zemlju.

Stalni rast prerade i prodaje

Marina se još za vreme studija navikavala na proces rada – prerađivanja, pakovanja i prodaje pčelarskih proizvoda. Za sada još nemaju primarnu proizvodnju meda. Upoznala je rad u Srbiji ali i u svim zemljama regiona. "Maja promet" je beležila stalni tehnološki napredak koji je omogućavao plasman proizvoda na inostrana tržišta, zajedno sa još šest značajnih prerađivača. Sada upravo završavaju savremeni pogon u Šimanovcima za preradu meda, treba da bude gotov početkom leta, a potom se nadaju izvozu na tržišta mnogih evropskih zemalja.

– Širenje izvoznih potencijala na veći broj zemalja u Evropi i Africi omogućavaju nam ISO 9001 standard kvaliteta proizvoda, kao i sertifikacija u okviru HASAP sistema upravljanja kvalitetom – kaže Marina Milović.

Ona podseća da je svojevremeno pokrenula inicijativu udruživanja proizvođača meda u klaster zbog značajnih prednosti, ali se proizvođači nisu odazvali.

– Možda i zato što kod nas još nije formirana svest o dokazanim vrednostima klastera koje su nezaobilazne i neizbežne u svim razvijenim zemljama. Drugim rečima, kolege neopravdano sumnjaju da udruživanjem neće dobro proći na tržištu. To je netačno. Jer, najbitnije u našem poslu je otkup, prodaja i širenje pčelarstva, što se, tvrdim, brže postiže udruživanjem i zdravom konkurencijom – kaže sagovornica "Ekonometra".

Godišnje 2.000 tona meda

Marina Milović naglašava da je med s našeg podneblja izuzetno kvalitetan. Zato smatra da se mnogo štete nanosi kada se govori negativno o nekim "sumnjivim" proizvođačima:

– Kad god se u medijima pojavi informacija o navodno lošem kvalitetu našeg meda, izvoz se, praktično, zaustavlja, i to traje nekoliko meseci! Smatram da svoju egzistenciju ne smemo da ugrožavamo na taj način – kaže Marina.

Prema procenama, pčelari u Srbiji godišnje proizvedu 2.000 tona meda. Promet svih naših izvoznika meda kreće se između 4 i 5 mil EUR, što nije impresivno, ističe Milović, imajući u vidu da se pčelarstvom u Srbiji bavi 7.000 domaćinstava, čime se, svakako, obezbeđuje i zapošljavanje porodice.

Firma "Maja promet" je u više od dve decenije postojanja i rada, od 1991. godine do sada, preradila oko 15 tona meda:

– U prošloj godini smo preradili 460 tona, što je trideset puta više! Stalni napredak obezbeđujemo tako što uživamo poverenje onih koji nas subvencioniraju i imaju dokaze da pouzdano poslujemo – ističe Marina.

Marina MilovićMarina Milović

Tako je firmi "Maja promet" odobren kredit jedne banke u visini od 50.000 EUR, a dobili su još 100.000 EUR iz Fonda za razvoj za završetak radova na pogonu u Šimanovcima. Sagovornica "Ekonometra" ističe i da je SIEPA izuzetno značajna za preduzetnike, jer odobrava sredstva bez povraćaja tražeći, razumljivo, strogu primenu novih znanja iupravljanja ljudskim resursima.

Marina Milović naglašava da je danas, generalno posmatrano, veoma skupo baviti se preradom hrane. To se posebno odnosi na pčelarsku industriju.

– Mi smo konstantno "u makazama" između pčelara koji su nezadovoljni otkupnom cenom meda i krajnjih potrošača kojima je u interesu da cena tegle meda bude što niža. Zato je neophodno da država podrži srpske proizvode i ne koči zvoz mnoštvom procedura, čime bi se vidno olakšao sam proces proizvodnje I prodaje na inostranim tržištima – kaže Marina Milović, uverena da će izvoz meda u evropske i afričke zemlje narednih godina sigurno biti iznad 50% ukupne proizvodnje "Maja prometa".

Dve i po hiljade dobavljača

"Maja promet" otkupljuje med od individualnih pčelara i trenutno ima 2.500 stalnih dobavljača sa kojima uspešno sarađuje. Marina Milović ističe da je to složen proces, jer je 2012. godinu firma završila sa 360 tona upakovanog i 80 tona meda isporučenog konditorima za proizvodnju.

– Tehnološki napredak podrazumevao je i značajno ulaganje, kako u proizvodnu tehnologiju i njeno osavremenjivanje, tako i u obrazovanje i usavršavanje kadrova, opremanje interne laboratorije za proveru kvaliteta sirovina i gotovih proizvoda, najsavremenije vidove računarske tehnike i sam radni ambijent. U svemu tome i lično učestvujem da bi se eventualne greške svele na minimum. Cilj je jasan: da naš proizvod u svakom pogledu bude oplemenjen kvalitetom, po najvišim svetskim standardima - objašnjava Marina.

Ambasadorka poslovnih žena

Kada je na kraju 2011. godine dobila titulu ambasadorke, priznanje Udruženja poslovnih žena Srbije, u obrazloženju je, između ostalog, navedeno i sledeće:

"Marina Milović je danas jedna od malobrojnih žena koje se nalaze na vodećim pozicijama u firmama koje posluju u oblasti poljoprivrede. Veoma je inspirisana proizvodnjom zdrave i organske hrane, stvara nove proizvode, promoter je zdravog načina života..."

– Za mene je bilo prirodno da nastavi da se bavim porodičnim biznisom i da proverim sebe u oblasti proizvodnje, tržišta i profita. Zato poručujem svim ženama da pronađu smisao u poslu kojim se bave i da ih, vremenom, ne napušta strast u vođenju biznisa. Za sve je, svakako, neophodna i sreća, dobri i čvrsti kontakti, mada često i šarm igra značajnu ulogu. Spremna sam uvek da pomognem ženama koje se odluče da vode sopstveni biznis.

Bitka za "kvalitet plus"

"Maja promet" je zvanično počela da radi 6. septembra 1991. godine kao industrije za preradu-egalizaciju meda. Godinu dana posle osnivanja dobila je diplomu, tada vrhunsko priznanje za najbolje proizvode i poslovanje. Proizvodni program čini stalna ponuda pet sortnih vrsta meda (bagremov, lipov, cvetni, planinski i livadski) u 40 različitih pakovanja.

Nove tehnologije i novi trendovi na tržištu predstavljali su podstrek za firmu da u svojim proizvodnim pogonima stvori "kvalitet plus", prepoznatljiv brend na tržištu Srbije i zemalja u regionu. Brojna priznanja i diplome specijalizovanih stručnih timova, koji ocenjuju kvalitet ove vrste proizvoda, samo su dokaz da je firma "Maja promet" u tome uspela.

(Napomena: tekst je u potpunosti preuzet iz lista "Ekonometar". Poziv na pretplatu www.nirapress.com )

Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.