NavMenu

Aćimović: Više se ne podrazumeva da logistika i transport funkcionišu

Izvor: RTS Petak, 24.03.2023. 11:35
Komentari
Podeli
Ilustracija (Foto: nattanan726/shutterstock.com)Ilustracija
U prodavnicama još nema naznaka pojeftinjenja. Kao jedan od razloga proizvođači i trgovci navode visoke cene inputa, između ostalog i troškove transporta. Profesor Ekonomskog fakulteta Slobodan Aćimović objasnio je za RTS šta znači prelazak iz čuvenog menadžerskog modela "just in time" u model "just in case".

- Svedoci smo zaista velikih promena u poslednje vreme. I kao vozači znamo da je poskupeo benzin. Samim tim, ta kategorija sirovine poskupela je u svakoj logistici, u svakom transportnom procesu. Ta cena goriva je došla na nekih, u zavisnosti od branše, transporta, da li je putnički, da li je robni, 40%, pa čak i 45% ukupnih troškova i to je sada već ozbiljna kategorija troška. Dakle, smanjuje se onaj deo koji bi trebalo da se izdvaja za obnavljanje voznog parka, za amortizaciju jer istovremeno raste i cena drugog velikog inputa, to je cena radne snage. Naročito onih izvršnih zaposlenih - rekao je Aćimović.

Kada je reč o povećanju tražnje za vozačima, naveo je da to nije samo problem kod nas, nego svuda u svetu, a naročito u Evropi.

- Imamo prirodnu tranziciju između zemalja gde se vozači možda nešto manje plaćaju u zemlje gde se više plaćaju - dodao je.

Rekao je i da se nekada podrazumevalo da logistika i transport funkcionišu. Sada se više ništa ne podrazumeva.

- Iz čuvenog menadžerskog modela "just in time" se prešlo u "just in case". Dakle, sada imamo slučaj da smo zaista srećni ako roba dođe i baš zbog toga što mnoge kompanije u regionu, naročito sam to primetio analizama, prelaze iz nekih daljinskih snabdevanja u nekakvo bliže snabdevanje.

I sada imamo praktično značajno povećanje međusobne robne razmene između nama bliskih zemalja, na primer sa Turskom i sa Mađarskom, jer mnoge kompanije shvataju da je bolje nabaviti nešto malo skuplje iz neke regionalne zemlje, nego nabaviti iz Azije i jednostavno reći da li će da dođe, da li će taj brod da dođe za 45 ili 60 dana. Nije nam više svejedno. Najskuplje je imati tzv. stokaute i prekide proizvodnje i otuda se ide i sa malo većim cenama inputa, pa se to nažalost malo prevaljuje i na cene finalnih proizvoda - naveo je Aćimović.

Istakao je i da se transportna logika menja, te da idu nove opcije transporta:

- Uzmimo sada taj veliki daljinski transport između Azije i Evrope. Praktično u poslednje vreme eksplodirala je železnica i multimodalni transport i ja zato pozdravljam svako novo ulaganje u železnicu i multimodalni transport jer to jeste možda malo skuplje nego kada ide roba brodom, ali je zato značajno brže, 20-tak dana u odnosu na 45 ili 60 dana. Mislim da su to ozbiljne promene. Železnica će konačno da dobije svoju osnovnusvrhu a to je da bude vrlo konkurentna na srednjim i na dužim relacijama što su u principu najvažniji logistički i globalni tokovi.
Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.