Buduće beogradsko podzemlje (Foto: Autorski tim: Sara Miladinović, Dušan Munćan, Anđela Radovanović, Ilija Demenesku i Lidija Grozdanić) Kao obilaznica oko Beograda, tekla je saobraćajna 2021. godina. Čekali smo upravo obilaznicu, ali oko Čačka (Preljina-Pakovraće) da se završi, prvo optimistički do Svetog Nikole, ali smo njeno otvaranje ipak preneli u 2022, kao i u slučaju ubrzane pruge Beograd – Novi Sad. Realno, najmanji je problem da nešto malo zakasni ako će biti urađeno kako treba, odnosno, rokovi su precenjeni, a odlaskom legendarnog Milutina Mrkonjića i izgubili su svoj stari šmek i obukli konfekcijsko odelo. Predizborno odelo.
I gle čuda – za neupućene – čitaoci se nisu baš mnogo obazirali na novu prugu i vozove. Nije ni čudo, u Srbiji se na putovanje vozom uglavnom zaboravilo kao na avet prošlosti, niko mlađi nema šanse da bi znao zbog čega su Lapovo i Stalać značajna mesta, a većina Beograđana jedva bi umela da pokaže na mapi budžak u koji je ukopana prestonička železnička, tzv. stanica Centar.
Da krenemo sa bodovanjem, kao na Evroviziji: douze points ide za...
1. Beogradski metro i prigradsku železnicu
Izgradnji metroa, finansijski ubedljivo najvrednijoj pojedinačnoj investiciji dosad, eKapija je pristupila kao temi od prvorazrednog značaja, kako i dolikuje, dok se javnost uglavnom deli na one "neće to nikad" i druge koji ponavljaju propagandne floskule. Naš pristup da rasvetlimo sporne tačke i nedoumice u planovima, postavio je eKapiju na poziciju vodećeg izvora za uistinu kontroverznu beogradsku metro problematiku.
2. Autoput Preljina – Požega
Nastavak gradnje autoputa Miloš Veliki, ka nahijama na jugozapadu zemlje, očekivano, izazvao je poprilično interesovanje. Rekosmo već na početku da bi uskoro trebalo da se pusti saobraćaj na spoljnoj obilaznici oko Čačka (Preljina-Pakovraće), što treba da rasterati unutrašnju, sada jedinu, uzanu i sa oim groznim semaforima.
Do Požege – ima još mnogo bušenja. Na planini, na Jelici, i da se sastanu svi Kinezi, ne bi mogli da poguraju tunele koliko bi voleli naši u komitetu.
Radovi na deonici Preljina - Požega (Foto: Youtube.com/Javno preduzeće Putevi Srbije)
3. Brza saobraćajnica Požarevačka petlja – Golubac
4. Gružanski koridor
5. Brza pruga Beograd – Severna Makedonija
6. Most u produžetku Bulevara Evrope, Novi Sad
7. Brza pruga Beograd-Novi Sad-Subotica
Naslov ove teme je zapravo pogrešan – jer su u svetu brze pruge ("pruge za velike brzine"), one za 250 km/h i brže, ali pošto se usled propagande odomaćilo kao Elvisovo prezime (ispravno je Presli, ali onaj što ga tako zove ispao je glup u društvu), i mi ponekad
ovu prugu često krstimo brzom. I biće brza, ekspresni voz će stići, kažu, za 36 minuta, a da li će vožnja biti i dovoljno jeftina da se putuje svaki dan na posao umesto da se iznajmi stan, pokazaće cenovnici Srbija voza (preduzeće koje, moramo priznati, baš i ne uliva poverenje – jednom je njuz.net javio i da su tamo prešli na Julijanski kalendar).
(Švajcarski voz na sprat za srpsku ubrzanu prugu)
8. Most na Dunavu između Neština i Bačke Palanke
Kod Bačke Palanke već postoji most, ali on, nažalost, vodi u Hrvatsku, pa kako dve bivše socijalističke republike nisu u šengenskom prostoru, to ne odgovara domaćem građanstvu sa suprotne obale Dunava koje mora svakim danom u Bačku Palanku. A skela je demode i passée. Zato je
u planu novi most.
9. Železnička stanica Prokop
Jedna od dve glavne železničke stanice po baksuznom rešenju novog čvora – Prokop – dobila je, konačno, i svoj
aktuelni plan. Zna se kako će izgledati, mada je sada malo manje poznato i kad, jer je privatni partner države, Railway City, usled pobune stanara ostao bez mogućnosti da naspram stanice zida zgrade, u onom vojnom naselju koje solidnom broju Beograđana služi kao parking za odlazak na posao trolejbusom. Na 44 godine od početka gradnje, Prokopijada se – nastavlja.
(Foto: Davor Stupar)
10. Obilaznica oko Beograda
M. Radonjić
Predstavili smo vam 10 investicija koje su privukle najviše pažnje naših čitalaca kada je reč o saobraćaju. Svakako pogledajte kompletnu listu
OVDE.