Batat i mini lubenice - Hrabra ideja koja se isplatila
Komentari
(Foto: mama_mia/shutterstock.com)
- Naš voćnjak je mlad i uglavnom imamo jabučasto voće (jabuke, dunje i kruške). Prostire se na 2,3 hektara. Obilazeći poljoprivredne sajmove po Evropi, uvidjeli smo da na našem tržištu tih godina nisu bile zastupljene dvije kulture: batat i mini lubenica. Tu smo vidjeli našu priliku - priča Vedrana.
Međutim, kako dalje navodi, čak i za njih agronome je izazovno gajiti kulture koje nisu sa naših prostora, a posebno kada nema literature o proizvodnji kod nas.
- Nismo imali koga da pitamo za savjet i iskustvo, a nema ni literature. Zato smo prve godine posadili na maloj površini, na svega pola hektara. Svake naredne godine smo povećavali površinu srazmjerno interesovanju kupaca. Prošle godine, batat i mini lubenicu smo posadili na 6 hektara - kaže Vedrana.
Nekoliko riječi o batatu iz iskustva
Sve što znaju o proizvodnji batata naučili su radeći oglede na svojim zasadima. Kako Vedrana kaže, kod nas se batat gaji iz rasada, te proizvodnja počinje u februaru u plasteniku.
Potrebno je mnogo ručnog rada tokom godine, jer je batat osjetljiviji od običnog krompira i ima mnogo poslova (proizvodnja rasada, sadnja, vađenje, pranje), a ne postoji mehanizacija prilagođena batatu.
Kako su bili sigurniji u ono što rade, tako su povećavali površinu pod njim. Trenutno ga gaje na 2 hektara.
Mini lubenica - kraljica domaćinstva
Vedrana i Marko su uradili nešto što malo ljudi radi. Brendirali su svoju mini lubenicu i nazvali je "Slatka mala iz Kaća". To im je donijelo prepoznatljivost u odnosu na druge proizvođače, zasluženu sigurnost i prednost u odnosu na sve koji je uvoze i preprodaju.
- Mnogo novca i vremena smo uložili u brendiranje i reklamiranje naše "Slatke male iz Kaća". Tada je bilo svega nekoliko proizvođača mini lubenice u Srbiji. Danas je naša lubenica prepoznatljiva i izdvaja se zbog toga što je uvijek svježa i zrela. To je jako bitno, jer ispolji svoj pun potencijal i istinski uživate u njenim slastima. Mi kažemo da je ona više od lubenice, jer je slađa od obične, ima tanju koru, hrskavija je i ima mikrosjemenke koje se ni ne osjete. Inače, mini lubenice su veoma zdrave - objašnjava Vedrana.
Mini lubenica traži dosta posvećenosti i nije laka za proizvodnju.
- Proizvodnja mini lubenice je zahtjevnija i skuplja od proizvodnje obične lubenice. Rasad je dosta osjetljiv, a beremo je svaki drugi dan i svaki red prođemo po nekoliko puta. Prinosi po hektaru su manji, pa je i prodajna cijena nešto veća - pojašnjava Vedrana.
Prvi koraci u prodaji na pijaci
Mladi bračni par Nedeljkov svoje proizvode počeo je da prodaje na Limanskoj pijaci u Novom Sadu. Nije ih bilo sramota da stoje za tezgom iako su oboje završili fakultete.
- Na početku smo sve prodavali na tezgi i ujedno upoznavali kupce sa našim proizvodima. Prodaja na pijaci je odlična zbog direktnog kontakta sa krajnjim kupcima, bez posrednika. To smo iskoristili da edukujemo posjetioce pijace o prednostima kupovine i konzumacije batata i mini lubenice - objašnjava Vedrana.
Tokom vremena proširili su svoje tržište, pa osim na Limanskoj, njihovi proizvodi su našli svoje mjesto i na Futoškoj pijaci, kod ulaza u Štrand i naravno, u centru Kaća.
Vedrana i Marko su mladi, obrazovani, ambiciozni i puni ideja. Ali, nedostaju im finansije za njihovu realizaciju. Kako kažu, subvencije su koristili, a nadaju se da će uspjeti da realizuju sve što su zamislili i da će im država i Pokrajina još više u tome pomoći.
Tagovi:
Vedrana Nedeljkov
Marko Nedeljkov
Kać
Limanska pijaca
Futoška pijaca
Štrand
jabuke
dunje
kruške
batat
mini lubenica
uzgoj batata
uzgoj mini lubenice
Slatka mala iz Kaća
Komentari
Vaš komentar
Rubrike za dalje čitanje
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.
Pratite na našem portalu vijsti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno,
uz konsultacije sa našim ekspertima.