NavMenu

Saobraćajni stručnjaci izneli glavne zamerke na plan metroa - Linija 1 prolazi kroz buduća luksuzna naselja čije se stanovništvo neće voziti javnim prevozom

Izvor: eKapija Četvrtak, 14.10.2021. 15:15
Komentari
Podeli
(Foto: piviso from Pixabay)
Glavne zamerke na plan beogradskog metroa odnose se na to da zanemaruje potrebe najvećeg broja stanovnika, a previše košta, rečeno je na javnoj raspravi "Metro po meri Beograda" koju je organizovao Centar za lokalnu samoupravu (CLS).

U Beogradu je i dalje visok procenat korišćenja gradskog prevoza, istakao je saobraćajni inženjer Mirko Radovanac i dodao da time treba da smo zadovoljni. Kvalitet je, kaže, "druga priča".

- I dalje u odnosu na razvijenu Evropu imamo manje automobila na 1.000 stanovnika. Kod nas ih je 300, dok ih je u razvijenim zemljama 500 automobila na 1.000 stanovika - navodi Radovanac.

Trasa linije jedan, prema njegovim rečima se "pravi najvećim delom za trenutno prazne prostore".

- U tim atraktivnim zonama gradiće se stanovi i poslovni prostori za stanovništvo sa najvećim dohotkom. Takvo stanovništvo neće se voziti metroom, nego će imati po dva automobila - istakao je Radovanac.

Na oko dve trećine dužine trase sadašnji plan metroa se ne poklapa sa Generalnim ubranističkim planom (GUP), rekao je Dušan Milanović, jedan od autora plana za metro iz 2003. godine.

- Kada smo videli master plan, videli smo da on ignoriše sve planove koji su do tada rađeni. Najveće gustine korisnika prostora po hektaru površine, nove trase zaobilaze, tj. pružaju se po njihovim obodima. Broj korisnika na trasama prema GUP-u je 337.000, a prema novim trasama oko 306.000. Dakle broj korisnika je manji za oko 10%. Takođe na trasi GUP-a je 37 obrazovnih ustanova, fakulteta i srednjih škola, a na trenutno planiranoj trasi ih je svega 18, a od toga samo četiri fakulteta - istakao je Milanović.

Takođe, kako je dodao, ovaj predlog nema vezu sa gradskom železnicom i "traži gradnju nove železniče stanice Slavija". GUP-ov predlog trase metroa prema njegovim rečima, ima veze sa železničkom stanicom Vukov spomenik.

- O svim kapitalnim projektima građani moraju biti ne samo informisani, već i uključeni u donošenje odluka. Zato je paradoks da su možda i o najvažnijem pitanju - gradnji metroa stručna i druga javnost ostale uskraćene - rekao je Nikola Jovanović, direktor CLS-a i nekadašnji šef odborničke grupe Savez za Srbiju u Skupštini grada Beograda.

On je istakao i da su neka od najvažnijih pitanja: zašto je promenjen plan metroa iz 2012. godine, kao i zašto su promenjene trase.

- Kako je moguće da je cena sa sume od 2,2 mlrd EU iz 2012, sada na nivou od 4,6 mlrd EUR, a da ne vidimo ni kvalitatvni ni tehnološki iskorak u odnosu na prethodno rešenje. Takođe firmi Powerchina posao gradnje metroa u Beogradu biće prvi te vrste, oni nemaju nikakvih referenici i postavlja se pitanje zašto im je poveren taj posao bez tendera - istakao je Jovanović.

Jedna od zamerki odnosi se i na cenu metroa, koju je istakao saobraćajni inženjer Dragomir Lukić.

- Prosek gradnje metroa u Evropi je 63 mil USD po km. A naša primedba je i što se buši jedan tunel za dvosmerni saobraćaj - rekao je Lukić.
Komentari
Vaš komentar
Potpuna informacija je dostupna samo komercijalnim korisnicima-pretplatnicima i neophodno je da se ulogujete.

Zaboravili ste šifru? Kliknite OVDE

Za besplatno probno korišćenje, kliknite OVDE

Pratite na našem portalu vesti, tendere, grantove, pravnu regulativu i izveštaje.
Registracija na eKapiji vam omogućava pristup potpunim informacijama i dnevnom biltenu
Naš dnevni ekonomski bilten će stizati na vašu mejl adresu krajem svakog radnog dana. Bilteni su personalizovani prema interesovanjima svakog korisnika zasebno, uz konsultacije sa našim ekspertima.